Bøyelister på BVBS format
Denne funksjonen eksporterer valgt armering til BVBS(Bundesvereinigung Bausoftware) format.

Hva ar BVBS ?
BVBS er et format som brukes av de fleste bøyemaskiner i norge i dag. Formatet er utarbeidet av "Bundesvereinigung baushoftwarehäuser e.v, sammen med en rekke tyske sammarbeidspartnere. Informasjon om formatet, og hele dokumentasjonen kan finnes her: BVBS - hjemmeside og dokumentasjonen (på tysk).
Meningen med BVBS er å lage bøyelister fra design programvare som kan tas direkte inn i bøyemaskinene, eller leses av programene som armeringsprodusentene bruker. Dette skal sikre at menneskelige feil i overgangen fra en PDF bøyeliste til produksjon bli redusert. Focus RAT støtter i stor grad Versjon 3.0 av formatet, med untak av avstandsblokker (BFAU).
Oppbygging av filen
BVBS bygges opp av "blokker" med data. Disse blokkene har faste egenskaper, med en idetifikator som skiller egenskaper. Hver blokk type starter med en av følgende identifikatorer:
- BF2D - 2D plan geometri
- BF3D - 3Dgeomtetri (I revit er dette "multiplanar" armering)
- BFWE - Spiral armering (ikke 99-77)
- BFMA - Armeringsnett (Fabric sheet)
- BFGT - Gitterdragere - IKKE STØTTET I GJELDENE VERSJONER
- BFAU - Koblinger (Rebar Coupler)
Innefor en armeringstype blokk er det noen forskjellige blokker tilgjengelig for data. Disse blokkene har en identifikator, som skrives med stor bokstav. Under følger en liste med disse blokken og kort hva de inneholder:
- Header block - "H" - Inneholder generelle data som gjelder den aktuelle armeringen. Eksempelvis prosjektnummer, vekt pr jern, posisjonsnummer osv.
- Checksum - "C" - er en utregning av antall tegn i denne linjen av eksporten.
- Geomtery - "G" her ligger selve bøyegeometrien.
- Avstandsblokk - "A" er for å definere spesielle avstander mellom jern. (ikke implemntert i RAT)
- Barblock - "XN/E" - denne definerer f.eks definere Fabric sheet armering.
- Connectionblock - "M"- definerer koblinger (Rebar couplers).
Internt i en slik blokk igjen, deles egenskapene av "@" slik at en hovedblokk kan inneholde flere underegenskaper som er adskilt av @. En komplett BVBS eksport vil være en samling av enkelt posisjonsnumre, som er vist under. Det kan være forskjellige blokker i eksporten.
Eksempel En eksport av full 2d armeringseksport ser slik ut:
- BF2D@HjTestPDF@r417@ia@p1@l1224@n10@e1.087@d12@g500S@s48@v@Gl100@w90@l300@w45@l424@w-45@l300@w-90@l100@w0@PaEgendefinertData@C71@CRLF
Delene er forklart her:
Fig.1 Full 2d armeringseksport.
-
Armeringsblokk identifikator
Her 2d Armering. -
Hode informasjon
- j - Prosjektnavn
- r - Tegningsnummer
- i - indeks på tegning
- p - posisjonsnummer
- l - lengde pr jern (totalt)
- n - antall jern
- e - vekt pr jern
- d - diameter (mm)
- g - stålkvalitet
- s - bøyeradius
- v - designer
-
Geomteri data
- l - lengde "bein" - målt på utsiden (metode A fra NS3766:2003)
- w - vinkel til neste "bein". Høyre "svinger" er positive, og venstre negative. Siste vinkel skal være 0.
-
Privat data
- a - en egenskap som er "egendefinert data".
-
Checksum
Dette er en beregning av alle "tegnen" i strengen etter formelen under. Bergeningen skjer automatisk.
Der IP er checksummen, n er antall tegn og C er tegnverdien som brukes for å kalkulerer totalen. -
"Linjeskift"
Dette er avslutningen av strengen og betyr "linjeskift".

Fig 1. Eksport BVBS-dialog
-
Tre-visning
Har man valgt armering før man starter funksjonen vil disse være selektert i treet til venstre i dialogen. Det er mulig å søke i treet, samt utvide og kollapse alle grupperingene. Ønsker man å lage rapport for all armering vil knappenvelge alt i treet.
-
Tre-funksjoner
Her finner man ulike funksjoner tilknyttet treet og seleksjonen i dette:- StårVis i modell på, vil funksjonen prøve å vise armeringen i den aktive visningen.
- Selekter/Isoler valgt element vil vise/isolere valgt armering i den aktive visningen. I motsettning til Vis i modell må man trykke hver gang man ønsker å isolere/vise.
- Marker valgte elementer vil generer en ny midlertidig 3D visning hvor selekterte elementer er uthevet.
-
Informasjon
Her settes informasjon som skrives til filen sammen med armeringensinformasjonen.
-
Innstillinger
-
Totallengde
Innstillingen Totallengde kan brukes for å fjerne unøyaktiheter i modelleringen. Når funksjonen beregner totallengden til et posisjonsnummer summerer den typisk jernenes eksakte lengder. Hvis man har vært unøyaktig i modelleringen, kan man istedet bruke lengden til det lengste jernet. For eksempel kan 6m jern ha blitt modellert med lengender som 5.94,. 5.99m, 6.0m, osv. Ved å bruke lengste jern kan man få en totalt som blir et multiplum av det lengse jernet. -
Levert armeringslendge(mm)
Levert armeringslendge(mm) er det funksjonen bruker til å beregne nødvendig antall av levert armering. -
Ekstra armering - valg
Ekstra armering kan legges til enten som en prosent av armering i prosjektet, som en fast verdi eller ved å legge til omfaringslengden spesifisert på armeringen. Dette velges i Ekstra armering - valg.
-

Resultatet skrives til fil som lagres på maskinen på valgt plassering.Denne filen kan sendes direkte til bøyemaskinen.
Fig.1 Eksempel på BVBS Eksport
Obs I dagens versjon av BVBS er det noen små begrensninger i hva vi kan eksportere.
Vi følger i hovedsak V3.0 av BVBS med følgende unnatak:
- BFAU blokken - avstandblokk Det er usikkert hvordan vi skal sikre korrekt oppførsel til BVBS fra Revit på denne. Derfor er den utelatt i V1 av BVBS eksporten.
- A - Blokken - av samme grunn som BFAU, er denne blokken ikke implementer.
- BFGT - Chair mesh rebar/bur armering. Denne blokken er ikke inkludert grunnet usikkerhet i måten man skal modellere dette i Revit.
- BVBS informasjon legges ikke på hvert armeringssett som egenskapinformasjon. Dette er fordi hver eksport er linket til et posiosjonsnummer, ikke bare enkle armeringssett. Det er et arbeid igang i BuildingSmart Norge rundt IFC/BVBS. Ettersom vi ser hvordan dette arbeidet skrider frem, så skal vi vurdere hvordan løsningen på dette gjøres i RAT.
- "Free Form Rebar" i Revit har noen begrensninger i form av at armeringen ikke "sier fra" at den er 3D eller ikke, derfor er den i versjon forsøkt eksportert som BF2D. Dette kan gi noe svakheter, men vi arbeider med en løsning som skal ta hånd om dette. Dette gjelder bare "Free form" som er en reel 3D form. (som endre seg i mer en 1 plan)